آزمایشگاه GIS&GIT

مهندسی فناوری اطلاعات مکانی|مهندسی نقشه برداری|GIS|GEOMATICS|GIT
آزمایشگاه  GIS&GIT

فعالیت های این سایت در زمینه فناوری اطلاعات مکانی و مهندسی نقشه برداری می باشد.ا

جهت تماس از طریق ای دی زیر اقدام نمایید.
telegram:@fazel_shahcheragh
تلفن تماس جهت مشاوره:09124320328
برنامه نویسی و اسکریپت نویسی GIS
آموزش و رفع اشکال ARCPY
طراحی وتوسعه اپلیکیشن های موبایل
طراحی و توسعه برنامه های دسکتاپ جی ای اس

سید فاضل شاه چراغ
مدرس دانشگاه
طراح و مجری پروژه های GIS



























آزمایشگاه GIS&GIT

مهندسی فناوری اطلاعات مکانی|مهندسی نقشه برداری|GIS|GEOMATICS|GIT





۸ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

شرکت مالی First American اعلام کرد، نرم افزار جستجو گر ملکی و رهنی خود را با تضمین کیفیت، سرعت و استفاده آسان از داده ها، راه اندازی می کند. این نرم افزار از نقشه و GPS جهت تعیین سریع محل املاک استفاده می نماید. نرم افزار Data Tree سریع ترین و جامع ترین اطلاعات ملک محور را جهت توانمندسازی متخصصین و دست اندرکاران امور املاک، رهن و خدمات زمین برای تصمیم گیری های آگاهانه تجاری ارائه می کند. این نرم افزار 99 درصد از انبار ذخیره اطلاعات ایالات متحده از جمله بیش از 5/5 میلیارد تصاویر اسناد ثبت شده را پوشش می دهد. موتور جستجوی موجود در نرم افزارData Tree دسترسی به اطلاعات نایاب، مانند اسامی موجود در اتحادیه های مشاورین املاک (Homeowner Association) ، اسامی وکلا یا اسامی مربوط به وام های بانکی را در اختیار کاربران  قرار می دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۴ ، ۰۰:۰۳
ADMIN

شهرهای هوشمند برای جهان فردا

نویسنده : جف زایس (Gepff Zeiss)

سردبیربخش ساختمان و انرژی مجله  Geospatial World

 امروزه شهرها، انعطاف پذیرتر و در دسترس تر شده اند. مضافاً اینکه در ارتقاء رشد اقتصادی منطقه خود مشارکت دارند. جف زایس  سردبیر بخش ساختمان و انرژی مجلهGeospatial World هدف و چشم انداز پنهان در پشت مقوله شهرهای هوشمند، که اکنون همچون قارچ در سراسر دنیا از زمین سربرآورده اند، بیان کرده است.

شهرسازی، یک پدیده جهانی است که ارتباطی تنگاتنگ با توسعه اقتصادی دارد. آمار و ارقام نشان می دهد تا پیش از سال 2030 حدود 60 درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند کرد. رشد سریع اقتصاد چین، به دلیل رشد مداوم کلانشهرها و توسعه شهرهای جدید هوشمند در این کشور می باشد. با این حال، شهرسازی در هند هنوز در آغاز کار می باشد. در امریکای لاتین، شهرهای متوسط- اندازه، به سرعت جایگزین شهرهای بزرگتر می شوند.

·   شهرسازی و چالش های آن: با افزایش بحران های محیطی ناشی از شهرسازی در جهان، مقررات جدیدی وضع شد. جهت برطرف کردن مسائلی که از شهرسازی نشأت می گرفت، رهبران جهان، راهکار شهر هوشمند را پذیرفتند.

·   شهرهای هوشمند- آینده هوشمند: شهرهای هوشمند پیش از این هم در سراسر جهان در حال توسعه بوده و اکنون این روند، آسیای جنوبی را نشانه رفته است. دولت جدید هند، در حالی از توسعه 100 شهر  هوشمند در این کشور صحبت می کند که سانگدو آی دی بی (Songdo IDB)، در کشور کره و فوجیسوا (Fujisawa) در کشور ژاپن پیش از این توسعه خود را در این زمینه آغاز کرده اند. چین نیز حدود 36 شهر هوشمند به همراه مدل شهری با کاهش میزان کربن، در تیانجین (Tianjin) دارد. با این حال، سنگاپور در نظر دارد نخستین کشور هوشمند باشد. اسکندر (Iskandar) نخستین شهر هوشمند مالزی است. خانه صنعت دهلی- مامبئی ((Delhi-Mumbai) نیز در مفاهیم شهر هوشمند سهیم شده اند.

·   اینترنت اشیاء (Internet of Things): براساس مطالعه ی شرکت سیسکو (Cisco) در خصوص اینترنت اشیاء، یک فرصت جهانی 19 ترلیون دلاری طی دهه ی آینده، تخمین زده شده است. از این مبلغ، 6/4 ترلیون دلار به واسطه صرف جویی، افزایش بهره وری، مالیات های جدید و تجارب بهبودیافته شهروندان در دسترس سازمان های عمومی قرار می گیرد. برخی حوزه های خاصی که به نظر سیسکو پتانسیل سودهای مهم را دارند، ساختمان های هوشمند (صد میلیارد دلار صرفه جویی در هزینه ی کارهای اجرایی)، پایش مصرف سوخت(69 میلیارد دلار صرفه جویی)، پارک هوشمند اتومبیل (41 میلیارد دلار صرفه جویی)، مدیریت آب (39 میلیارد دلار صرفه جویی) و عوارض استفاده از جاده ها (18 میلیارد دلار در مالیات افزوده) می باشند.

·   شبکه هوشمند (Smart grid): یکی از مهمترین شبکه های زیرساختی برای شهرهای هوشمند شبکه انرژی است، که بخش عمده وفزاینده آن را انرژی الکتریکی تشکیل می دهد. اکنون چالشی که وجود دارد، متمرکز کردن داده های کلیه دستگاه ها، استخراج اطلاعات از آن ها و توزیع اطلاعات به دستگاه های کنترلی درست، می باشد. اطلاعات مکانی را می توان به عنوان یک فن آوری منطقی در نظر گرفت که می تواند پایه ای جهت تلفیق داده های حاصل از دستگاه های الکترونیکی هوشمند مانند کنتور های هوشمند و بانک های اطلاعاتی املاک، را مهیا سازد.

·   استانداردها برای زیرساخت داده های مکانی شهری: یک شهر هوشمند از فن آوری های رقومی جهت افزایش کارآیی و عملکرد خوب، کاهش هزینه ها و مصرف منابع استفاده می کند تا به طور مؤثرتر و فعالانه تر تعهدات خود را نسبت به شهروندانش به انجام رساند.

·   داده های کلان (Big data): داده های مورد استفاده در سیستم های مدیریت امکانات (FM: Facility Management)، سیستم های مدیریت ساختمان، شبکه های تأسیسات از جمله سیستم های انتقال کنتورهای هوشمند، سایر زیرساخت های شهری و سایر حسگرها از جمله تلفن های هوشمند، در خصوص اینکه چگونه امکانات شهری واقعاً جوابگوی نیازهای مردم هستند و الگوهای رفتای استفاده مردم از زیرساخت ها، اطلاعاتی را بدست می دهد. چشم انداز اطلاعات مکانی نه تنها استفاده از این داده ها را در ساختمان ها یا زیرساخت ها، به طور مجزا امکان پذیر می کند، بلکه برای شهرها یا شهرک ها و کل منطقه ای که در همسایگی آن ها نیز قرار دارند نیز ممکن می سازد.

توضیح مترجم:"اینترنت اشیاء" فناوری مدرنی است که در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان و یا اشیاء) قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی، اعم از اینترنت یا اینترانت، فراهم می‌گردد.
 اسکندر (Iskandar) نخستین شهر هوشمند مالزی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۴ ، ۲۳:۵۸
ADMIN

 پروژه اندازه گیری انرژی خورشیدی بر روی بام ساختمان ها 

شرکت گوگل خدمات جدید خود را راه اندازی کرد. با این خدمات، صاحبان املاک که تمایل به نصب پنل های خورشیدی بر روی پشت بام های خود را دارند، می توانند انرژی خورشیدی محدوده بام ملکشان را محاسبه نمایند. هدف شرکت گوگل از راه اندازی چنین پروژه ای کمک به مردمی است که قصد دارند در ملکشان از انرژی خورشیدی استفاده نمایند. "پروژه انرژی خورشیدی بام ساختمان" داده های جامع گوگل را برای تهیه نقشه و محاسبه منابع، در اختیار مالکین می گذارد تا بتوانند به بهترین نحو میزان انرژی خورشیدی محدوده ی ملکشان را محاسبه کنند.

زمانیکه کاربر نشانی منزل خود را وارد می کند، پروژه انرژی خورشیدی بام آن ساختمان را در گوگل مپ شناسایی می کند و با اطلاعاتی که از سایر پایگاه های داده استخراج می نماید، ادغام نموده، یک تحلیل اختصاصی برای آن ساختمان ارائه می نماید. به کمک این پروژه میزان انرژی که با بام ساختمان در یک سال برخورد می کند، محاسبه می گردد، و در این راستا از نقشه ها و تصاویر هوایی پایگاه داده گوگل، مدل سه بعدی سقف ساختمان، سایه های ناشی از ساختمان های مجاور و درختها، مکان های ممکن خورشید در طی سال و الگوهای دما و سابقه وجود ابر در آسمان که ممکن است بر تولید انرژی خورشیدی تأثیر بگذارد، به کار گرفته می شود.

اگر کاربر جزئیات میانگین قبض برق خود را نیز اعلام کند، این سرویس می تواند محاسبه نماید که مالک تا چه میزان می تواند در صرف هزینه صرفه جویی کند. سپس این شرکت کاربر را راهنمایی می کند تا از فروشندگان محلی، پنل های خورشیدی دریافت نمایند.

پروژه انرژی خورشیدی بام ساختمان فقط در منطقه خلیج سان فرانسیسکو(San Francisco)، فرسنو (Fresno) و بوستون (Boston)، ایالات متحده (USA) موجود است، اما انتظار می رود، در ماه های آینده دامنه خدمات این شرکت گسترده تر شده، سایر مناطق را نیز پوشش دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۴ ، ۲۳:۵۴
ADMIN

از وقتیکه پهبادهای حرفه ای به طور معمول جهت نقشه برداری زمینی و کاربردهای GIS استفاده می شود، مشاهده پهبادهایی که برای ساخت سایت هایی با دقت بسیار زیاد نیاز به کار نقشه برداری دارند، غیرمعمول بوده است. با این حال، دقت پهباد جدید senseFly که در گزارش به چاپ رسیده در سپتامبر 2015 شرح داده شده است، قابل تقدیر می باشد.

در این گزارش، ارائه دقت بالای داده های سه بعدی پهباد senseFly eXom به تفصیل آورده شده و نتایج دو نقشه برداری زمینی از طریق فتوگرامتری از یک سایت را ارائه کرده است. این پروژه در اوایل این ماه (یعنی سپتامبر 2015) با استفاده از دو پهباد، senseFly eXom جهت تهیه نقشه از سطح زمین از فاصله نزدیک و پهباد نظارتی، تکمیل شد.

این نتایج نشان می دهد ابر نقاط سه بعدی ایجاد شده توسط کوآدکوپتر eXom می تواند دقتی در حد دقت نقشه برداری با دستگاه توتال استیشن بدست دهد، به طوریکه دقت معمول مورد نیاز پروژه های ساختمانی را ارائه نماید.

دقت حاصل از دو نقشه برداری مذکور تأمین کننده هر دو دقت مسطحاتی و ارتفاعی است. نخستین نقشه‌برداری توسط کوآدکوپتر eXom، 2.1 میلیمتر دقت در جهت X، 1.9 میلیمتر در جهت Y  و 1/0 میلیمتر در جهت Z (RMSE) ارائه کرد. نقشه برداری دوم کوآدکوپتر eXom دقت 8/0 میلیمتر در جهت X و 5/0 میلیمتر در جهت Y و 4.2 میلیمتر در جهت Z را بدست داد.

خانم اندریا هالتر(Andrea Halter) یکی از تولیدکنندگان senseFly اظهار داشت: این درجه از دقت مطلق از پهباد، در نوع خود بی نظیر است و موقعیت کوآدکوپتر eXom را به عنوان یک ابزار نقشه برداری تثبیت می نماید. این پهباد قابل قیاس با استاندارد توتال استیشن می باشد. نتایج این نقشه برداری ها با رزولوشن عالی 38 مگاپیکسل و تصویر هوایی دقیق توسط دوربین اصلی داخل هدTriple view کوآدکوپتر eXom حاصل می شود. خانم اندریا هالتر در ادامه بیان داشت: علاوه بر کیفیت این تصویر، قابلیت نزدیکی به زمین و معرفی کنترل های زمینی بسیار دقیق نیز وجود دارد که می توان با دستورالعمل موجود، به داده های سه بعدی با دقتی استثنایی دسترسی داشت. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۴ ، ۲۳:۵۰
ADMIN

هفته ی کاری 2016 FIG با عنوان "جبران خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه" برگزار می شود

فدراسیون بین المللی FIG از نقشه برداران حرفه ای دعوت می نماید تا در هفته کاری این فدراسیون که از دوم تا ششم مه 2016 (از 16-12 اردیبهشت 1395) در کریست چرچ (Christchurch) کشور نیوزیلند برگزار خواهد شد، شرکت نمایند. هفته کاری فدراسیون FIG یک همایش یک هفته ای پویا است که نقشه برداران حرفه ای سراسر دنیا را گردهم می آورد. این همایش آمیزه ی جالبی از جلسات سطح بالای همگانی، جلسات فنی محتوا محور و تورهای فنی جذاب ، نمایشگاهی پویا، می باشد و البته فرصت مغتنمی جهت بازدید از کشور نیوزیلند و چشم انداز حیرت آور حیات وحش و پوشش گیاهی منحصر به فرد این کشور، است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت: http://bit.ly/1FSjVsP مراجعه فرمایید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۴ ، ۲۳:۴۱
ADMIN

پس از برگزاری کنگره ی انجمن بین المللی فتوگرامتری و سنجش از راه دور(ISPRS) سال 2008 پکن و 2012 ملبورن، این بار قرار است کنگره مذکور در مرکز جغرافیایی اروپا، در شهر پراگ برگزار گردد. برگزاری این کنگره فرصت مغتنمی است برای متخصصین علوم ژئوماتیک تا به شرکت های پیشتاز در این حوزه در نمایشگاه این کنگره ملحق شوند و اقدام به رزرو غرفه درنمایشگاه نمایند.

زمان تحویل و فراخوان مقاله به کنگره ISPRS در پراگ، جولای 2016 می باشد. از کلیه علاقه مندان دعوت می شود تا چکیده مقالات خود را تا 13 دسامبر و یا نسخه‌ی کاملی از مقاله خود را تا 30 نوامبر جهت بررسی دقیق (double blind peer review  یعنی بدون اینکه بررسی کننده و مؤلف از یکدیگر شناختی داشته باشند) ارسال نمایند. در این کنگره جایزه بهترین نویسنده به بهترین نویسندگان مقاله و پوسترها اهداء خواهد شد.

فهرست مقالات برگزیده این کنگره در اندکس مقالات ارائه شده در همایش در وبسایتISI، Science، SCOPUS و DOAJ چاپ خواهد شد.

فراخوان مقاله جهت شرکت در بخش تازه تأسیس نقشه برداری ملی(National Mapping)  شروع شده است. از مؤلفین سازمان های نقشه برداری و کاداستر کشورها درخواست می شود تا مقالات خود را به این کنگره ارسال نمایند. انجمن ISPRS به همراه دانشگاه بین المللی علوم فضانوردی (IAA) نخستین همایش آژانس فضایی ISPRS-IAA را طی برگزاری کنگره ترتیب خواهند داد. از نویسندگان آژانس های فضایی نیز درخواست می گردد تا مقالات خود را برای شرکت در این کنگره ارسال کنند. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۴ ، ۲۳:۳۸
ADMIN

 همایش جهانی GSDI 15 ، سال 2016 در کشور تایوان برگزار خواهد شد

انجمن زیرساخت جهانی داده های مکانی (GSDI) و انجمن صنعت پیشگیری از بلایای طبیعی تایوان (TADPI) اعلام کرد همایش  GSDI 15از 28 نوامبر تا 2 دسامبر 2016 (هفتم لغایت نهم آذر ماه 1395) در شهر تایپه، کشور تایوان و با پشتیبانی قوی وزارت کشور (MOI) برگزار می شود. عنوان این همایش "توانمندی مکانی در زیست بوم هوشمند" می باشد.

کشور تایوان به طور متناوب، بلایای طبیعی ای مانند زمین لرزه، طوفان های گرمسیری، سیل و رانش‌زمین را تجربه کرده است. انجمن صنعت پیشگیری از بلایای طبیعی تایوان، به دلیل این تهدیدها، فن آوری های پیشرفته را از جمله ICT (فن آوری اطلاعات و ارتباطات)، برنامه های نرم افزاری برای داده های مکانی و سیاست داده های آزاد را توسعه بخشیده، بدین طریق، به مردم خود جهت آمادگی در برابر بلایای طبیعی کمک کرده و فرصتهایی را ایجاد می نماید که جهت پیشگیری از بلایای طبیعی امکان ارائه محصولات و خدمات ابتکاری فراهم شود.

همایش جهانی GSDI 15 از 28 نوامبر تا 2 دسامبر 2016 (هفتم لغایت نهم آذر ماه 1395) در شهر تایپه در مرکز نمایشگاه نانگنگ (Nangang) تایپه برگزار می شود. موضوع اصلی برای فراخوان مقاله و ارسال چکیده به طور خلاصه عبارتند از:

موضوعات مربوط به زیست بوم هوشمند:

  • شهرهای هوشمند، قلمروها و محیط زیست هوشمند
  • داده های آزاد و دولت آزاد
  • مخزن داده های آزاد
  • سیستم های اطلاعات زمین
  • مشاهدات (محیطی، شهروندی، سلامت، شهری)

موضوعات مربوط به مدیریت بلایای طبیعی و کاهش خسارات:

  • مدیریت اضطرار (تدارکات و ارتباط از راه دور)
  • مدلسازی ریسک و ارزیابی
  • حفاظت از زیرساخت بحران
  • چالش های کاهش خسارت ناشی از زمین لرزه
  • سیل و رانش زمین – ارزیابی ریسک، کاهش و مدیریت اثرات آنها
  • نوآوری در فن آوری مدیریت بلایا
  • نمونه هایی از بهترین مدیریت بلایا

موضوعات مربوط به توسعه زیرساخت داده های مکانی:

  • خدمات مکان- مبنا جهت توانمندسازی محیط زیست هوشمند
  • نقش VGI، جمع سپاری و نقش علم شهروندی
  • زیرساخت اطلاعات مکانی در فضای ابر داده ها، چالشها و راهکارها
  • توسعه SDI در فضای بسته و SDI شخصی

موضوعات مربوط به فن آوری:

  • CyberGIS
  • نمایش و تحلیل داده های مکانی سه بعدی/چهار بعدی
  • مشاهدات زمینی
  • سنسور وب/ اینترنت اشیاء (IOT) و داده های لینک شده
  • پهپادها و سنجش از راه دور
  • مدیریت و تحلیل بزرگ داده های اطلاعات مکانی

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر، با آقای راجر لانگهام (Roger Longhom)، دبیرکل انجمن GSDI از طریق rlonghorn@gsdi.org تماس حاصل کرده و یا به وبسایت انجمن GSDI مراجعه فرمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۴ ، ۲۳:۳۳
ADMIN

مشارکت علوم مکانی در پایداری شهری 

 به نقل از مجله GIM – سپتامبر 2015

مشارکت علوم مکانی در پایداری شهری

نویسنده: آقای جان تریندر (John Trinder)

در دهه اخیر معلوم شد که عملکرد بشر بهبود یافته و انرژی تغییر کرده است و مبادلات زیادی میان جو، اقیانوس و جانداران اتفاق افتاده است و تغییرات اعمال شده بر روی سیاره زمین، می تواند فراتر از بهبود سیستم های طبیعی، آنها را جذب نماید. پیامد این تغییرات می تواند منجر به حذف یا کاهش جدی سرویس های اکوسیستمی شود که ما به آن تکیه کردیم؛ در نتیجه، این امر بر کیفیت و امنیت و آسایش ما تأثیر می گذارد.

رشد شهرها محیط شهری را از جنبه های مختلف تحت فشارگذاشته است. بر اساس سازمان سلامت جهانی، 54% از جمعیت جهان در سال 2014 در شهرها زندگی می کردند و سالانه این درصد با نرخ بیش از 5/1 درصد در حال رشد بوده است. برخی از دانشمندان معتقدند که پایان قرن بیستم نقطه عطفی در تاریخ تمدن بشر بود و آن مرحله جدی، مستلزم بهبود پایداری کره زمین است. کار قابل توجهی در خصوص ارزیابی پایداری با استفاده از شاخصها برای طیفی از محیط ها  طی بیست سال گذشته انجام شده، لیکن مطالعات بسیار اندکی برای محیط های شهری صورت گرفته است.

پایداری شهری زمانیکه از یک چشم انداز برنامه ریزی شده به آن نگاه می شود، باید چارچوب شهری پایدار را با فشردگی خود، کاربرد ترکیبی، تراکم، حمل و نقل پایدار، تنوع و ایجاد مجدد فضاهای سبز تعریف نماید. بنابراین فشرده سازی یکی از ایده های طراحی جهت ایجاد شهر پایدار است. هرچه شهرها فشرده تر باشند، مسافرت به آن کمتر و در نتیجه مصرف انرژی به حداقل خواهد رسید.

از آنجائیکه پایداری کلی سیاره زمین وابسته به کارهایی است که در مناطق شهری انجام می شود و بیش از نیمی از زندگی بشر را شامل می شود، مدیران و ساکنین در مناطق شهری می بایست در خصوص لزوم پایداری محیط شان وظیفه شناس تر شوند. مضافاً اینکه، مناطق شهری بدون توجه به مناطق دورافتاده با پیشرفت کم، پایدار نخواهند شد، زیرا ساکنین شهر به منابع اینگونه مناطق و گاهی به طور گسترده تر و از لحاظ جهانی از طریق واردات و صادرات وابسته هستند. ارزیابی پایداری به واسطه شاخص‌ها می بایست یک وظیفه چند رشته ای باشد که دانشمندان را با طیفی از مهارتها مواجه می کند، از جمله متخصصین سنجش از راه دور و فن آوری های GIS که قادرند اطلاعات مکانی مربوط را تفسیر و استخراج کنند و آن اطلاعات را برای استفاده ی سایر متخصصین ارائه نمایند.

نمونه های بسیاری در ادبیات استفاده از فن آوری های سنجش از راه دور جهت تعیین شاخص های پایداری خصوصاً در حوزه کشاورزی و جنگلداری وجود دارد. با این حال نمونه های اندکی از کاربردها برای ارزیابی پایداری شهری و به ویژه تصمیم گیری در مورد شاخص های پایداری برای مناطق شهری وجود داشته است. این امر، با توجه به افزایش جمعیت از اهمیت بیشتری برخوردار گشته است. مادامیکه تا کمی بیش از دهه گذشته، دسترسی به داده های سنجش از راه دور به رزولوشن متوسط محدود شده بود، داده‌های موجود سنجش از راه دور کنونی، باید بتوانند جزئیات بیشتری از محیط های شهری را نظارت کنند.

پیشنهاد می شود که سهم فن آوری های سنجش از راه دور برای تصمیم گیری در خصوص تعیین شاخص ها برای پایداری شهری؛ شامل تصمیم گیری درباره ایجاد تعادل بین ساختارهای بشری در مقابل عوارض و فضاهای طبیعی(آمایش سرزمین)، انجام مطالعات و تحلیل های آماری درباره تبدیل فضاهای سبز به ساختارهای بشری، ارزیابی فشردگی و سیستم های کارآمد و سالم حمل محیطی جهت سلامت و امنیت مناسب شهروندان پیاده و سواره ، ارزیابی نرخ مصرف منابع طبیعی از مناطق اطراف شهر و تأثیر آن بر محیط، تعیین تأثیر شهرنشینی بر گونه های زیستی و تعیین حد خلاصی از نشر و اتلاف، خصوصاً از آبراه ها و اتمسفر(جو)، باشد. اکثر این وظایف توسط فن آوری های سنجش از راه دور قابل ارزیابی است. مادامیکه بعضی جنبه های این اندازه ها در حال بررسی است، پیش از به کارگیری داده های مکانی همچنان به اقدامی شایان توجه نیاز است که بتوان کاربرد مناسب شاخص ها را برای ارزیابی پیشرفت پایداری شهری تشریح نمود.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۴ ، ۲۳:۳۱
ADMIN