آزمایشگاه GIS&GIT

مهندسی فناوری اطلاعات مکانی|مهندسی نقشه برداری|GIS|GEOMATICS|GIT
آزمایشگاه  GIS&GIT

فعالیت های این سایت در زمینه فناوری اطلاعات مکانی و مهندسی نقشه برداری می باشد.ا

جهت تماس از طریق ای دی زیر اقدام نمایید.
telegram:@fazel_shahcheragh
تلفن تماس جهت مشاوره:09124320328
برنامه نویسی و اسکریپت نویسی GIS
آموزش و رفع اشکال ARCPY
طراحی وتوسعه اپلیکیشن های موبایل
طراحی و توسعه برنامه های دسکتاپ جی ای اس

سید فاضل شاه چراغ
مدرس دانشگاه
طراح و مجری پروژه های GIS



























آزمایشگاه GIS&GIT

مهندسی فناوری اطلاعات مکانی|مهندسی نقشه برداری|GIS|GEOMATICS|GIT





۱۶ مطلب در اسفند ۱۳۹۳ ثبت شده است


نرم افزار ESRI ArcGIS Server پلاتفرمی برای ایجاد نرم افزار های حرفه ای سیستم های اطلاعات جغرافیایی است که وظیفه مدیریت اطلاعات و توابع مکانی، در یک محیط چند کاربره را بر عهده دارند. نرم افزار آرک جی.آی.اس سرور (ArcGIS Server) نرم افزار اصلی ESRI برای حوزه WebGIS است. نرم افزار  ArcGIS Server برای ایجاد و مدیریت وب سرویس های GIS، برنامه های کاربردی تحت وب و ارائه داده های GIS برروی وب مورد استفاده قرار می گیرد.

دانلود ArcGIS Server Enterprise v10.1 + v10.2 - نرم افزار آرک جی آی اس، پلاتفرمی برای ایجاد نرم افزار های حرفه ای سیستم های اطلاعات جغرافیایی


لینک دانلود: ارک جی ای اس سرور10.1

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ اسفند ۹۳ ، ۰۲:۴۵
ADMIN

زبان های برنامه نویسی هم مانند بقیه قسمت های نرم افزاری و سخت افزار کامپیوتر دچار تغییر و تحولات اساسی شده اند. یکی از پیشرفته ترین شیوه های برنامه نویسی ،  روش شیئ گرایی هست. شاید کمی زود باشه که در مورد شیئ گرایی صحبت کنیم اما چاره ای نیست!

برنامه نویسی شیئ گرا یا Object Oriented Programming یا OOP روشی در برنامه نویسی است که با همه اجزای برنامه مانند اشیاء در دنیای واقعی رفتار می‌کنه. این روش برنامه نویسی باعث پیشرف چشمگیری در دنیای نرم افزار شده. حالا باید ببینیم که اشیاء در دنیای واقعی چگونه اند تا بتونیم مفهوم اشیاء در برنامه نویسی رو بهتر متوجه شویم.

هر شیئ دارای یکسری خصوصیات هست که ما با اون خصوصیات اون شیئ رو می شناسیم. مثلا شیئ مداد دارای خصوصیاتی مثل رنگ، طول، قطر، نوع گرافیت، نام شرکت سازنده و... غیره می باشد.

ما در زندگی واقعی می توانیم از اشیاء دیگر شیئ جدیدی بسازیم! برای مثال اگر بخواهیم یک کاردستی درست کنیم ممکنه به جعبه، چسب، قیچی و حتی مداد نیاز داشته باشیم. هریک از این اشیاء مستقل هستند اما با ترکیب آنها شیئ جدیدی ساخته خواهد شد.

دو مفهوم پایه ای در شیئ گرایی رو در این درس توضیح میدم و بقیه مفاهیم رو در درس های بعد دنبال خواهیم کرد.

کلاس: کلاس تقریبا به همان مفهوم خود در دنیای واقعی است. مجموعه ای از اقلام که دارای ویژگی های مشترک باشند در یک "کلاس" دسته بندی می شوند. مثلا کلاس بچه های اول دبستان! ، کلاس مدادها شامل HB یا B2 و... کلاس پرندگان ، کلاس پستانداران و...

وراثت: برخی ویژگی های یک شیئ از اشیاء دیگر ارث بری شده اند. که به این ویژگی از اشیاء ارث‌بَری می گوییم. مثلا ما ممکن است رنگ چمانمان را از پدر خود و شیوه عطسه کردن خودمان را از مادرمان به ارث برده باشیم! و یا به عنوان مثالی دیگر، خفاش پرواز کردن خود را از پرندگان، و بچه زا بودن خود را از پستانداران به ارث گرفته است (البته اینایی که گفتم مثاله هاااا) یا مثلا" مداد رنگی از هر رنگی که باشه به هرحال مداد هست و تقریبا همه خصوصیاتش رو بجز رنگش از مداد به ارث گرفته.

خب خسته نباشید... بریم عملی!

در جلسه قبل یاد گرفتیم که چطور یه دکمه رو بذاریم رو پنجره و براش یه برنامه ساده بنویسیم! لازمه که بدونید "دکمه" یک شیئ است. بعدا بیشتر توضیح خواهم داد.

برای این درس می خواهیم یه کم برنامه رو پیشرفته تر و هوشمند تر کنیم. برای این کار لازمه که از قسمت Toolbox دوتا Label ، دوتا TextBox و یک Button یا دکمه روی فرم قرار بدید(از حالا به اون پنجره که داریم باهاش کار می کنیم "فرم" می گوییم). با استفاده از قسمت Properties ، خصوصیت Text مربوط به Button و Label ها رو تغییر دهید تا فرم شما به شکل زیر در بیاد.

برنامه نویسی مقدماتی

هر کدام از اشیائی که روی فرم قرار داده اید دارای خصوصیت Name می باشند. ما با استفاده از این خصوصیت ، از هر کجای برنامه می توانیم به آن شیئ دسترسی پیداد کنیم. برای مثال نام دکمه ای که روی فرم قرار داده اید Button1 است. شما می توانید با انتخاب دکمه و رفتن به قسمت Properties خصوصیت Name آنرا دیده و یا حتی تغییر دهید.

فعلا" نام هیچکدام از اشیاء را تغییر ندهید فقط نام آنها را مشاهد کنید. بعد از اینکه درس تمام شد نام اشیاء را تغییر دهید. سعی کنید نام مناسبی برای اشیاء انتخاب کنید. نامی که نشان دهنده کار آن شیئ باشد.

مثل درس قبل روی دکمه دابل کلیک کرده و در محل مکان نما کد زیر را وارد کنید:

MessageBox.Show("Salam "+textBox1.Text+" "+textBox2.Text);

سپس برنامه رو اجرا کنید (دکمه F5 صفحه کلید). بعد از اجرای برنامه در داخل قسمت های خالی (از حالا بهشون می گیم TextBox) نام و نام خانوادگی تون رو بنویسید. سپس رو دکمه کلیک کنید. برنامه به شما سلام می کنه! :)

برنامه نویسی مقدماتی

نکات ضروری در این درس:

دکمه (Button) ، برچسب (Label) ، جعبه متن (TextBox) و جعبه پیام (MessageBox) همه شیئ هستند.

متن داخل دکمه از شیئ برچسب ارث بری شده. البته نه این برچسب هایی که شما روی فرم قرار دادید. بلکه یک برچسبی که خصوصیات و رفتار های آن نزد کامپایلر محفوظ هست.

جعبه پیام از "فرم" ، "دکمه" ، "برچسب" ارث بری کرده!

ما در برنامه ای که نوشتیم از خصوصیت Text شیئ TextBox استفاده کردیم. دقت کنید. هرجایی که نوشته ایم TextBox1.Text با متن داخل جعبه متن شماره 1 جایگزین شده.

متن های مختلف رو با علامت + به هم متصل کرده ایم.

نکات که زیاده! سعی کنید خودتون نکته ها رو بیرون بیارید.

 برگرفته شده از butterfly.blog.ir
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ اسفند ۹۳ ، ۱۱:۱۹
ADMIN


با سلام

از این لینک می توانید ارک انجین 10.1 را دانلود و نصب نمایید.اگر در روند نصب بر نامه مشکل داشتید در قسمت نظرات مطرح کنید -بزودی راهنمای تصویری نصب را در وبلاگ خواهم گذاشت. در ضمن اگر به هر دلیلی نتوانستید دانلود کنید می توانید دی وی دی آن را سفارش دهید تا برای شما ارسال نماییم.

دانلود ArcGIS Engine (ArcEngine) v10.0 + v10.1 - مجموعه ای از کامپوننت های GIS برای توسعه دهندگان نرم افزار

لینک دانلود: دانلود ارک انجین 10.1


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ اسفند ۹۳ ، ۰۰:۴۲
ADMIN


سلام.

حالا که با موفقیت نرم افزار Visual Studio 2010 رو نصب کردید. می خواهیم اولین برنامه رو بنویسیم. در آموزش برنامه نویسی همیشه اولین برنامه، برنامه سلام دنیا (Hello world) رو آموزش می دهند. به نظر من اینکار کاملا بجا و درست هست. در قالب همین برنامه ساده، کلی نکته برای یادگیری وجود داره. حداقلش اینه که یاد می گیریم چطور در اون زبان برنامه نویسی یک پیغام ساده رو به کاربر نشون بدیم. شاید به نظرتون خیلی مسخره باشه! آخه که چی؟! این برنامه چه مشکلی رو حل می کنه! من با شما موافقم! این کار مسخره هست و این برنامه هیچ مشکلی رو حل نمی کنه! اما این همه کار مسخره توی زندگیمون انجام دادیم اینم روش! (البته بعدا" متوجه خواهید شد که اونقدرا هم که فکر می کردید مسخره نیست). خوب دست بکار می شیم...

How to Run visual studio

اول از همه نرم افزاری رو که نصب کردید رو باید اجرا کنید. برای اینکار به منوی Start رفته و از زیر مجموعه All Programs به پوشه Microsoft Visual Studio 2010 رفته و برنامه Microsoft Visual Studio 2010 رو اجرا کنید. آیکن این برنامه بصورت علامت بی نهایت در ریاضی هست.

احتمالا اولین باری که برنامه رو اجرا می کنید با پنجره ای که در شکل زیر می بینید مواجه خواهید شد. در این پنجره گزینه General Development Settings رو انتخاب کرده و دکمه Start Visual Studio رو بزنید.


How to Run visual studio

خوب محیط برنامه به شکل زیر هست. در این پنجره شما منوها و نوار ابزار برنامه رو مشاهده می کنید. به منوی File رفته و از منوی New گزینه Project رو انتخاب کنید تا پنجره زیر رو مشاهده کنید.

How to Run visual studio

خوب در این پنجره در قسمت شماره 1 نوع پروژه رو انتخاب کنید. چون ما می خواهیم برنامه نویسی سی شارپ رو یاد بگیریم طبیعی هست که باید اونو انتخاب کنیم. تازه احتمالا اگه طبق درس قبل پیش رفته باشید گزینه دیگری هم جز همین نخواهید داشت :)

در قسمت دوم هم من Net Framework 2.0. رو انتخاب کردم. شما هرکدوم رو که دوست داشتید انتخاب کنید. البته نه اینکه تفاوتی نداشته باشه. فقط به این علت که تازه کار هستیم یه کمی سهل‌انگاری می کنیم. در قسمت سوم هم همون گزینه ای که من انتخاب کردم رو انتخاب کنید، یعنی Windows Form Application.

در قسمت سوم در کادر اول اسمی برای پروژه تون انتخاب کنید. مثلا می تونید اسمش رو بذارید FirstProject . در کادر دوم محلی رو که می خواهید پروژه ذخیره بشه رو انتخاب کنید. می تونید از دکمه Browse هم کمک بگیرید. فعلا با دوتا کادر بعدی کاری نداشته باشید. با اون دوتا "تیک" که پایین سمت راست هم هست کاری نداشته باشید. اما اگه در موردشون سوالی دارید، بپرسید. پرسیدن عیب نیست، ندونستن عیبه!

حالا دکمه OK رو بزنید. تا با محیطی شبیه شکل زیر مواجه بشید.

How to Run visual studio
  1. این قسمت که بهش Toolbox میگیم، شامل تمام اجزای سازنده یک برنامه (برنامه هایی که برای ویندوز ساخته می شن) هست. شما باید گزینه Button را کشیده و به داخل قسمت 2 آورده و رها کنید. (به این کار Drag & Drop می گن). شما می تونید به هر تعداد که خواستین، گزینه های موجو در Toolbox رو درگ اند دراپ کنید و به داخل قسمت دوم (که با فلش قرمز مشخصه) بیارید. شما با این کار ظاهر پنجره برنامه تون رو طراحی می کنید.
  2. حتما" متوجه شده اید که این قسمت همون پنجره برنامه ای هست که در حال ساختن اون هستید.
  3. با استفاده از این قسمت می توانید تمام خصوصیات هر جزئی از برنامه رو (که البته باید قبلا" با کلیک کردن روی اون جزء از برنامه، انتخابش کرده باشین) تغییر بدین. مثلا اگه همون دکمه ای رو که روی پنجره گذاشته بودید رو انتخاب کنید، می تونید از این قسمت خصوصیتی مثل متن نوشته شده روی دکمه رو (خصوصیت Text) تغییر بدید. اصلا" از هیچ چیز توی این محیط نترسید. تمام گزینه ها رو تغییر بدید و نتیجه کارتون رو مشاهده کنید. تجربه خودن خیلی از آموزش های من بهتره. باز هم می گم کنجکاو باشید.
    حالا روی دکمه هه دوبار کلیک کنید. بعله! این قسمت همونجایی هست که شما برنامه نویسی می کنید. در همون قسمتی که مکان نمای صفحه کلید داره چشمک میزنه عبارت زیر رو تایپ کنید:
    MessageBox.Show("Hello World \n Butterfly.blog.ir");
    بعد از اینکه کد بالا رو نوشتین، حتما باید شکل برنامه ای که نوشتید بصورت زیر باشه. حتی اگه یک علامت هم کم و زیاد باشه، ممکنه برنامه کار نکنه! پس دقت کنید.
    How to Run visual studio

    ان شاء الله بعدا توضیح خواهم داد که بقیه کدها چی هستن. شما فعلا" به بقیه نوشته ها کاری نداشته باشید.

  4. مهمترین قسمت برنامه شاید اجرای موفقیت آمیز اون باشه. روی دکمه ای که در این قسمت مشخص کرده ام کلیک کنید. تا نتیجه زحمتتون رو ببینید. درضمن کلید میانبر این دکمه هم F5 هست.

How to Run visual studio
کار شما تا درس آینده اینه که برنامه رو تغییر بدید و اجرا کنید. تا ببینید چه اتفاقی میوفته. سعی کنید با کنجکاوی چیزهای زیادی یاد بگیرید....

 برگرفته شده از butterfly.blog.ir
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ اسفند ۹۳ ، ۱۰:۵۷
ADMIN
سلام.

امیدوارم که اون نرم افزاری که بهتون گفته بودم رو تهیه کرده باشید. جهت یادآوری باید بگم که اون نرم افزار Microsoft Visual Studio 2010 هست. قرار بود که در این درس روش نصب این برنامه رو توضیح بدم.

این برنامه، مجموعه ای از کامپایلرها رو دربر داره. شما با همین نرم افزار می تونید به زبان های مختلفی برنامه نویسی کنید. از جمله این زبان ها می توان به ++C و #F و Visual Basic هستند که ما با اون زبان ها کاری نداریم.

دیسک نرم افزار رو داخل درایو قرار دهید. بعد از چند لحظه بصورت خودکار پنجره زیر به نمایش در خواهد اومد. اگه چنین اتفاقی نیوفتاد می تونید روی درایوی که دیسک رو داخلش گذاشتید راست کلیک کنید و گزینه Open رو انتخاب کنید. در پنجره باز شده فایل autorun.exe یا Setup.exe رو اجرا کنید. پنجره زیر فقط با اجرای Setup دیده می شود. با اجرای فایل autorun ممکنه این پنجره رو نبینید. اما نگران نباشید. مطمعنا" دکمه ای در این پنجره برای اجرای پنجره زیر وجود دارد. (کنجکاو باشید)


pic01

در این پنجره گزینه اول رو انتخاب کنید. تا عملیات نصب برنامه شروع بشه. با اینکار پنجره زیر به نمایش در میاد. دکمه Next رو بزنید.


pic02


بعد از اینکه دکمه Next رو زدید با محیط شکل زیر مواجه خواهید شد. شما باید در این پنجره گزینه I have read and accept the license terms رو انتخاب کرده و دکمه Next رو بزنید. پنجره تعهدنامه هست. توی ایران خوشبختانه یا شوربختانه این تعهد هیچ اثری نداره :)


pic03


در پنجره زیر شما درایوی که می خواهید برنامه اونجا نصب بشه رو انتخاب می کنید. بصورت پیش فرض برنامه توی درایو C کامپیوتر شما نصب میشه. اما می تونید با دکمه Browse این مسیر رو تغییر دهید. در سمت چپ دو گزینه Full و Custom وجود داره. اگه گزینه Full رو انتخاب کنید، نرم افزار بصورت کامل نصب میشه (نیاز به فضای بیشتری از هارد دیسک داره. به خیلی از مواردی که نصب می کنه نیازی پیدا نمی کنید) ، اما اگر گزینه Custom رو انتخاب کنید می تونید مواردی رو که نیاز نداری رو بعدا غیر فعال کنید. دکمه Next رو بزنید.


pic04


پیشنهاد می کنم همه موارد رو غیر فعال کنید بجز گزینه #Visual C از زیر مجموعه اول (Microsoft Visual Studio 2010 Ultimate). حالا دکمه Install رو بزنید.


pic05


یه کم صبور باشید که إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ (حدود 45 دقیقه :)  ) بعد از این مدت اگر کار نصب بدرستی پیش بره با پنجره زیر مواجه می شوید. خدا قوت... شما موفق شدید. دکمه Finish رو بزنید.


pic06

 برگرفته شده از butterfly.blog.ir
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ اسفند ۹۳ ، ۱۰:۵۵
ADMIN


سلام.

قصد دارم برنامه نویسی #C رو بصورت کاملا" مقدماتی منتشر کنم. قراره این آموزش ها از 0 باشه. اما قول نمی دم که تا 100 بتونم بهتون برنامه نویسی یاد بدم. اون دیگه تلاش و پشتکار خودتون رو می طلبه. این سلسله آموزش ها با همکاری گروه افسران برنامه نویس انجام خواهد گرفت.

خوب زیاد وقت ارزشمند شما رو نمی گیرم و سریع با هم سر اصل مطلب می ریم.

قبل از هر چیز!

قبل از هر بحثی باید تعریفی (مقدماتی و غیر آکادمیک) از برنامه نویسی داشته باشیم. باید بدونیم که برنامه نویسی چیه و قراره با برنامه نویسی چه کار(هایی) انجام بدیم. باید تا حدودی درک خودمون از برنامه نویسی رو تصحیح کنیم.

من دوست دارم تمام تعاریف رو با مثال (البته در مثال مناقشه نیست) انجام بدم. فرض کنید شما فرزندی فرمانبردار برای مادرتون هستید و هرچه ایشون به شما بگن بدون کم و کاست و بدون نق زدن انجام می‌دهید (ان‌شاءالله در واقع هم همینطوره!!). همچنین فرض کنید مادرتون بهتون یه لیست از اقلام رو داده اند تا از بازار تهیه کنید. شما موظف هستید که تمام اقلام داخل لیست رو تهیه کنید. اگر بخواهیم این مثال رو به کامپیوتر ربط بدیم، شما همون کامپیوتر هستید. مادر شما در نقش کاربر و لیستی از اقلام رو که از مادر عزیزتون دریافت کرده اید، برنامه کامپیوتری است.

برنامه کامپیوتری در واقع لیستی از دستورالعمل هاست که کامپیوتر موظف به اجرای آنهاست.

شاید شنیده باشید که زبان کامپیوتر 0 و 1 هست. این یک جمله کاملا درست است. با این اوصاف شما باید این زبان رو یاد بگیرید! شما باید توانایی این رو داشته باشید که حرف خودتون رو در قالب 0 ها و 1 ها برای کامپیوتر بیان کنید. اما صبر کنید، دانشمندان علوم کامپیوتر، سالها قبل این کار رو برای ما راحت کرده اند. به این ترتیب که برنامه هایی رو طراحی کرده اند (با همون 0 ها و 1 ها) که زبان انگلیسی (البته نه دقیقا انگلیسی) رو به همون 0 ها و 1 ها تبدیل می کنند. مسلما" یادگیری زبان انگلیسی خیلی خیلی خیلی راحت تر از یادگیری زبان ماشین (همون 0 و 1) هست. دستشون درد نکنه واقعا" که کار ما رو ساده کردند. روحشون هم شاد!

به برنامه ای که زبان خاصی رو به زبان ماشین تبدیل میکنه، اصطلاحا Compiler (مترجم) می گن. چی میگن؟ کامپایلر!!

کامپیوتر با استفاده از همین کامپایلر ها زبان های زیادی رو متوجه میشه! چون این زبان ها دقیقا" انگلیسی نیستند، سازنده این زبان ها برای زبانی که ساخته اند به دلخواه خودشون اسمی رو انتخاب کرده اند. از جمله زبان های برنامه نویسی می تونیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • اسمبلی: خیلی قدیمی هست. فقط 0 و 1 یک نیست! خیلی سخته یادگرفتنش! اما به سختی زبان ماشین نیست.
  • فورترن: یه زبان قدیمی هست که برای کار بر روی فرمول های ریاضی ساخته شده بوده.
  • آدا: زبانی برای کارهای دولتی و سیاسی امنیتی بوده ظاهرا
  • سی (C)
  • سی پلاس پلاس (++C)
  • جاوا
  • پاسکال
  • بیسیک
  • سی شارپ (#C)
  • ...
ما قراره با همدیگه زبان برنامه نویسی "سی شارپ" رو یاد بگیریم. پرحرفی بسته. برای امروز کافیه.

توی درس بعدی با همدیگه کامپایلر زبان #C (سی شارپ) رو نصب می کنیم و یه برنامه ساده می نویسیم. تا اون موقع از بازار نرم افزار Microsoft Visual Studio 2010 رو تهیه کنید.
موفق باشید...

برگرفته شده از butterfly.blog.ir
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ اسفند ۹۳ ، ۱۰:۵۵
ADMIN

سلام

انواع بر نامه هایی که توسط ارک ابجکت می توان نوشت

1-

User interface configuration

2-
Scripts to automate workflows

3-


Add-ins for interactive tasks

4-


Custom components to add new functionality


5-


stand-alone applications with ArcGIS Engine and ArcGIS for Desktop

6-


Developing Web applications with ArcGIS for Server

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ اسفند ۹۳ ، ۱۱:۵۲
ADMIN

سلام

در درس اول تا این سوال پیش رفتیم که ارک آبجکت چیست و به چه کار می آید؟

ارک ابجکت کتابخانه ای از (com) هاست که خود این کام ها سازنده نرم افزار ارک جی ای اس هستند

حدس می زنم در این قسمت برای شما سوال پیش آمده یعنی یک علامت سوال ؟ بالای سر شماست که کام (com)  چیست؟
Component Object Model (COM)
اگر شما مثل من علاقه مند به برنامه نویسی بوده باشید و با ویژوال استدیو اشنایی داشته باشید این سوال برایتان پیش نمی آید اما از آنجا که  اکثر دوستانی که علاقه مندند به یاد گیری ارک ابجکت از فارغ التحصیلان نقشه برداری می باشند قطعا یکی از ضعف های انها در فهم و یادگیری بخش مربوط به نرم افزار و برنامه نویسی  و اصطلاحات مربوط به آن می باشد
بنده در این اموزش ها سعی میکنم هر  جا که به اصطلاحات تخصصی بر خوردم توضیحات لازم را بدهم اما توصیه موکد میکنم حتما این ضعف خود را بر طرف نمایید و مطالعات خود را در زمینه مهندسی نرم افزار-توسعه نرم افزار-برنامه نویسی تحت دات نت- و یکی از زبان های سی شارپ و ویژوال استدیو بالا ببرید.

خب حالا کامپوننت ابجکت مدل چیه؟
در بر نامه نویسی شی گرا مینای برنامه نویسی ما شی یا ابجکت می باشد یعنی عنصر پایه ما شی می باشد. حال ارک مپ را در نظر بگیرید که خود مجموعه ای از  ابجکت ها مثل ;map viewver و لایه و ...

مثلا فکر کنید شما می خواهید یک برنامه بنویسید که در آن نقشه ای را برای شما نمایش بدهد حال برای این کار لازم نیست که کد نویسی خود را از صفر برای فراخوانی نقشه انجام دهید بلکه ابجکت نمایش دهنده نقشه را تنها با چند کلیلک از کامپوننت های ارک ابجکت انتخاب می کنید و براحتی تنها با چند کلیلک و بدون صرف زمان برای نوشتن کد به مقصود خود می رسید.


امیدوارم که تا اینجا واضح بوده باشد!
 خب حالا از ارک ابجکت برای  ساخت چه بر نامه هایی استفاده می شود ؟
  • یک برای سفارشی سازی محیط ارک جی ای اس
  • برای ساخت برنامه های مستقل جی ای اس
  • برای توسعه بر نامه های تحت وب

در ادامه به تشریح این مواردی که گفته شد می پردازیم


سفارشی سازی محیط ارک جی ای اس یعنی چی؟

جواب این سوال باشد برای پست بعد...
فعلا...
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ اسفند ۹۳ ، ۲۳:۲۰
ADMIN
Custom mapping with ArcGIS Engine


در این سری آموزشی بدون درگیر کردن کسانی قصد یادگیری ارک انجین را برای توسعه و ساخت برنامه های جی ای اس دارند، با اصطلاحات علمی و فنی پیچیده و خسته کننده به آموزش به زبان ساده این برنامه مهم و پیچیده خواهیم پرداخت، بنا براین
برای آموزش از زبان عامیانه و محاوره ای استفاده می شود(آگاهانه)
سعی میکنیم تمام اصطلاحات و توضیحات لازم که احتمال می رود شما با آنها مشکل دارید را تشریح کنیم

قبل از این که بپردازیم  به موضوع مورد بحث بگذارید در همین پست یک گله بکنم از همه کسانی که در زمینه جی ای اس  فعالیت دارند به خصوص فارغ التحصیلان رشته مهندسی جی ای اس  اون اینه که:
تفاوت یک مهندس جی ای اس و یک نفر که در رشته هایی که از آرک جی ای اس  و نرم افزار های مشابه استفاده می شود از زمین تا آسمان است یعنی یک مهندس جی ای اس علاوه بر مسلط بودن بر نرم افزار های حوزه جی ای اس از موتور و انجین این ابزار ها نیز مطلع است یعنی محاسبات هندسی را بلد است-محاسبات عددی-گرافیک کامپیوتری-برنامه نویسی و...حـــــــــــــــالا
با ذکر یک مثال سوال گله را مطرح میکنم
آیا کسی که با یک ماشین رانندگی میکند
با شخصی که علاوه بر رانندگی از موتور و انجین ماشین سر در می آورد می تواند آن را توسعه دهد-از فلسفه ی قطعات و ... آن اطلاع دارد و ... آیا این دو یکسان اند؟ آیا؟
قطعا پاسخ شما خیر است ولی چرا به گونه ای عمل میکنید که کسی بین این دو در کشور ما تمایز قایل نیست؟ واقعا چرا؟
چرا جایگاه خودتونو به دیگران نمی شناسانید!؟ :|


خب حالا بریم سر اصل مطلب و ببینیم اصلا این آقای آرک انجین چیه و به چه دردی میخوره؟
قبل از اینکه پاسخ این سوال رو بدم این نکته رو عرض کنم که مطالب این پست ها ترجم ها و تجربه های شخصی شخص شخیص خودمه :D بنابراین اگر شما خواننده محترم احیانا اشتباهی یافتید و فکر میکنید جایی نیاز به راهنمایی دارم لطفا باهام در میان بگذارید.


خب
ارک انجین چیست؟

ارک انجین مجموعه ای از ابزار های جی ای اس برای ساخت و توسعه نرم افزار های حیطه جی ای اس می باشد
، این تعریف یک تعریف کلی و شاید کمی گیج کننده باشه اما با مطالب بعدی این موضوع باز تر خواهد شد. پس فعلا همین تعریف را به یا داشته باشید تا در ادامه به تشریح آن بپردازیم
اما چه کسانی بیشتر سراغ ارک جی ای اس انجین می روند؟
توسعه دهندگان برنامه های جی ای اس به منظور ساخت داده های جی ای اس، نقشه ها و پردازش های جی ای اس بر روی پلت فرم های دسکتاب و موبایل در اقع خوراکشون ارک جی ای اس انجینه
در حالت کلی  کار های زیر رو میشه با ارک انجین انجام داد:
ساخت سریع برنامه های جی ای اس
ساخت اجزای گرافیکی جی ای اس مثل نقطه خط و ...
انجام پردازش های جی ای اس
حل مسایل مربوط به تحیلیل شبکه
ساخت برنامه های مختلف و کاربر پسند و...



خب
تا اینجا فکر میکنم برای شما حداقل پاسخ این سوال که ارک انجین چیه و چه کارهایی میشه باهاش انجام داد روشن شده بپردازیم به واژه ی دیگری که زیاد به گوش شما خورده اگر یکی از طرفداراهی توسعه و برنامه نویسی جی ای اس هستید ارک آبجکت

اگه ارک انجین اینه پس ارک ابجکت چیه؟(سوال خوبی پرسیدین :D)
ارک ابجکت کتابخانه ای از کامپننت ابجکت مدل های جی ای اس می باشد(حتما می پرسید اینکه گفتی یعنی چه؟  کامپننت آبجکت مدل)

Component Object Model (COM) چیست؟




قبل از اینکه پاسخ این سوال را بدم یک رانمایی کلی
اگر شما احیانا سوالی براتون پیش آمد و در سرچ اینترنت به جواب اون نرسیدید می توانید در نظرات بپرسید

ادامه باشه برای بعد خسته شدم
تا پست بعدی...بدرود

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ اسفند ۹۳ ، ۲۱:۵۴
ADMIN

شرکت پیمایش گستر شاهوار (شماره ثبت 4138) با دارا بودن کادری مجرب، متخصصان با سابقه  و تجهیزات به روز در حوزه علوم ژئوماتیک آماده همکاری با کلیه نهادهای دولتی و خصوصی در زمینه های زیر می باشد:

علوم زمین

نقشه برداری

کاربردهای GIS و انجام پروژه های مطالعاتی و اجرایی GIS در زمینه های

صنعت برق

صنعت ساختمان

مهندسی معدن

محیط زیست

هواشناسی

مخابرات

شهرسازی

کشاورزی دقیق

برنامه ریزی شهری و مدیریت تاسیسات شهری

مطالعات زیست محیطی

خدمات ایمنی شهری

مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهری

مطالعات جمعیتی

نقشه های کاربری اراضی

تهیه نقشه های پایه

و ...

تهیه  و پیاده سازی پایگاه داده مکانی

طراحی پیاده سازی و پشتیبانی WEB GIS بر روی سرور های ویندوز و لینوکس
اسکریپت نویسی سمت سرور و کلاینت(WEB GIS)
تجزیه و تحلیل داده های مکانی
طراحی و ساخت اپلیکیشن ها ی GIS  دسکتاپ و موبایل

طراحی و راه اندازی WEB GIS با MAP SERVER فارسی


شماره تماس
09124320328
ایمیل
shahcheragh_gis@yahoo.com

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۰ اسفند ۹۳ ، ۱۳:۵۰
ADMIN